بیم‌کوین (BEAM) چیست؟

بیم‌کوین (BEAM) چیست؟

پروتکل بلاک‌چین میمبل‌ویمبل (Mimblewimble) اخیراً پس از دو پیاده‌سازی کاملش، یعنی گرین (Grin) و بیم (BEAM) بسیار موردتوجه قرار گرفت. ما پیش‌ازاین مروری بر گرین و میمبل‌ویمبل داشتیم، بنابراین باید بیم را مورد ارزیابی قرار دهیم تا تفاوتش نسبت به پسرعمویش یعنی گرین که او نیز از پروتکل میمبل ویمبل بهره می برد مشخص شود.

گرین و بیم هر دو پروتکل‌های منبع‌باز هستند که چندین هفته پیش مین‌نت (Mainnet) خود را راه‌اندازی کردند و بیم از ابتدای ژانویه شروع به کار کرد. برای پروتکل میمبل‌ویمبل هیجانات زیادی به وجود آمد، زیرا این پروتکل توسط تام الویس ژدوسور در 2016 به شکلی ناشناس پیشنهاد شد و بهبودهای حریم خصوصی و کارآمدی قابل‌توجهی داشت که با مدل ساختاری تراکنش منحصربه فردش ممکن می‌شد.

این رمز ارز به لطف وجود پروژه میمبل‌ویمبل توانسته تا به اینجای کار در زمینه‌های مختلفی از جمله استخراج، سیاست پولی، انجمن و موارد مدیریتی بسیار قوی و اصولی عمل کند.


توسعه پروتکل Beam در مارچ 2018 صورت گرفته و از نظر عملکرد بسیار شبیه به زی کش می باشد. بدین معنی که هدف از توسعه آن ساخت یک دارایی با حریم خصوصی، با روشی کاربر پسند است.

این رمزارز که با هدف ارائه یک کریپتو خصوصی، مقیاس پذیر و با کاربرد آسان وارد بازار شده است، به طور پیش فرض در معاملات خود، به صورت خصوصی عمل می‌کند و هیچ یک از پروتکل‌های رمزنگاری استفاده شده در Beam به تنظیمات اعتمادسازی نیازی ندارند. مانند بیت کوین، محدودیت آن با سیستم هلوینگ (Halving)  که یک سیستم دوره‌ای است، تضمین می‌شود.

در این تحلیل تکنیکال بیم (Beam) سعی کردیم تایم فریم های مختلف را بررسی کنیم. اگر ارز خاصی برای تحلیل مدنظرتون هست به ما بگید.

 

گرین (Grin) ارز دیجیتالی است که اولین بلاک آن در ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ استخراج شد و از آن زمان تاکنون شبکه آن بی‌وقفه به کار خود ادامه داده است. گرین که توجه علاقه‌مندان قدیمی بیت کوین را به شدت جلب کرده، یک ارز دیجیتال با قابلیت‌های حفظ حریم خصوصی و در بستری ارتقا یافته از بلاک چین بیت کوین، به نام میمبل‌ویمبل پیاده‌سازی شده است

گرین یک ارز دیجیتال حریم خصوصی محور است که در آن تراکنش‌ها حاوی مقدار نیستند و حتی در شبکه آن آدرسی وجود ندارد. از سوی دیگر به خاطر پیاده‌سازی پروتکل میمبل‌ویمبل که امکان حذف اطلاعات قدیمی از بلاک چین آن را بدون صدمه زدن به اعتبارسنجی داده‌های جدید فراهم کرده است، فضای ذخیره‌ای مورد نیاز آن نسبت به سایر ارزهای دیجیتال معمولی و حریم‌خصوصی محور کمتر است. گرین به صورت متن باز و آزاد توسعه یافته و برای هیچ نهاد، شرکت یا بنیادی نیست.

در حال حاضر دنیای ارزهای دیجیتال فاقد یک ارز حقیقی است که بتواند نقش ابزار مبادله را بین افراد ایفا کند؛ چرا که هیچ یک از آن‌ها تاکنون ۴ ویژگی اصلی یک پول جهانی و دیجیتال را نداشته‌اند. این قابلیت‌ها به ترتیب ثبات قیمت، مقیاس‌پذیری، غیرمتمرکز بودن و حریم خصوصی است. گرین تلاش می‌کند تا ۴ ویژگی اصلی پول را داشته باشد و این کار را بهتر از هر ارز دیجیتال دیگر انجام خواهد داد.

در ۲۰ اکتبر ۲۰۱۶ توسعه‌دهنده ناشناس دیگری در همان انجمن مدعی شد که بر روی یک پیاده‌سازی از میمبل ویمبل به نام گرین کار می‌کند. با اینکه توسعه‌دهندگان در نظر داشتند میمبل ویمبل را به عنوان یک زنجیره‌ جانبی برای بیت کوین پیاده‌سازی کنند، اما سیستم اسکریپت بیت کوین محدودیت‌هایی ایجاد می‌کرد که باعث شد پروتکل میمبل‌ویمبل هم به سمت‌ داشتن یک ارز دیجیتال جداگانه حرکت کند.

(گرین چگونه کار میکند ) 
توسعه‌دهندگان گرین در نظر دارند که روش متفاوتی نسبت به سایر آلت‌ کوین‌ها در پیش بگیرند. عدم برگزاری ICO، نبود ایردراپ و نبود سکه‌های از پیش استخراج شده از جمله اصولی هستند که توسعه‌دهندگان خود را پایبند به آن‌ها می‌دانند. گرین اولین پیاده‌سازی از میمبل ویمبل بوده و یک پروژه جامعه‌محور است. دیگر پیاده‌سازی میمبل ویمبل، بیم (Beam) نام دارد. اولین شبکه آزمایشی گرین در نوامبر ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد و آخرین شبکه آزمایشی‌اش را در اواخر ۲۰۱۸ به راه افتاد. اولین بلاک شبکه اصلی گرین هم در تاریخ ۱۵ ژانویه ۲۰۱۹ استخراج شد.
سیاست استخراج گرین در دو سال اول به صورتی تعیین شده که هم با کارت گرافیک و هم با ای‌سیک باشد، اما پس از گذشت دو سال استخراج با کارت گرافیک از میان برداشته می‌شود و تمامی فرایند استخراج با ای‌سیک 

 

کاظمی

1401/03/18

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه