NEAR

NEAR

 ارز نیر چیست ؟

نیر پروتکل (NEAR Protocol) یک پلتفرم برنامه غیرمتمرکز یا DApp است که برای استفاده از برنامه‌ها در وب طراحی شده است و هدف آن ارائه مقیاس پذیری است. پروتکل نیر یکی از ارزهایی است که بر بالاترین نقطه‌ی بلاکچین اتریوم ایجاد شده است. این پروتکل که بر اساس برنامه‌های غیر متمرکز App فعالیت می‌کند، تلاش می‌کند تا بتواند مشکلات سایر رقبای خود از قبیل توان و سرعت کم و سازگاری ضعیف را از میان بردارد.

نیر پروتکل مانند بسیاری از شبکه‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم از الگوریتم اجماع اثبات سهام استفاده می‌کند و به این ترتیب می‌تواند معاملات انجام شده را تأیید و بلوک‌های جدید را ایجاد نماید. این پلتفرم توسط نیر کالکتیو (NEAR Collective)، یک جامعه جهانی از محققان، توسعه دهندگان و متفکران ساخته شده است، که کد اولیه نیر پروتکل را نوشتند و با انتشار رفع اشکال، به‌روزرسانی ها و ایجاد اکوسیستم نیر، به پشتیبانی از پروژه ادامه می‌دهند. از آنجایی که کد NEAR منبع باز است، هر کسی می‌تواند به کلکسیون بپیوندد و شروع به مشارکت در توسعه آن کند.

هدف پلتفرم نیر

شبکه نیر هدف اصلی خود را ایجاد زیرساختی برای خلق اینترنتی جدید معرفی کرده است. در اینترنت جدید، دستیابی کمپانی‌های بزرگ به اطلاعات شخصی افراد سخت‌تر خواهد بود. در آن کشورها نمی‌توانند برخی برنامه‌ها را ممنوع کرده و کسب و کار آنها را از بین ببرند. دنیای آزادی که در آن هر کس می‌تواند آزادانه عمل کند. البته این هدف شبکه نیر مفهوم جدیدی نیست؛ در واقع ساتوشی ناکاموتو نیز با معرفی بیت کوین در سال ۲۰۰۸، همین هدف را دنبال می‌کرد. اما بی تکوین این آزادی را تنها در حوزه مالی ایجاد کرده است.

پروتکل نیر چگونه کار می‌کند

مانند اتریوم، کاردانو و ترون، نیر را می‌توان به عنوان یک بلاکچین پایه توصیف کرد، به این معنی که پایه‌ای است که سایر برنامه‌ها بر اساس آن ساخته و مستقر می‌شوند.

نیر از فناوری معروف به نایت‌شید (Nightshade) برای دستیابی به قابلیت‌های توان عملیاتی عظیم خود استفاده می‌کند. راه حل مقیاس بندی مجموعه‌ای از اعتبارسنجی‌ها را می‌بیند که تراکنش‌ها را به صورت موازی در چندین زنجیره شارد شده پردازش می‌کنند تا ظرفیت حمل تراکنش کلی بلاکچین را بهبود بخشد. این راه حل تا حدودی با سیستم شاردینگ استفاده شده توسط سایر بلاکچین ها متفاوت است، زیرا هر شارد کسری از بلاک بعدی را تولید می‌کند که با کلمه چانک شناخته می‌شود. اینها پردازش می‌شوند و به طور تغییر ناپذیر در بلاکچین نیر ذخیره می‌شوند تا تراکنش‌های موجود در آن نهایی شود.

این برنامه برای ساده کردن کارها برای توسعه دهندگان ساخته شده است، در حالی که به آنها یک ابزار قدرتمند برای ساختن برنامه‌های کاربردی نسل بعدی را می‌دهد. از آنجایی که نیر از یک مدل حساب مبتنی بر قرارداد استفاده می‌کند، توسعه دهندگان می‌توانند برنامه‌های پیشرفته‌ای بسازند که می‌توانند تراکنش‌ها را از طرف کاربران امضا کنند و به آنها اجازه می‌دهند بدون نیاز به در دسترس بودن فیزیکی برای تأیید عملکرد، توافق نامه‌ها را اجرا کنند.

کاربرد شبکه نیر چیست؟

استفاده از شاردینگ این شبکه را مقیاس‌پذیر کرده و بستری برای ایجاد اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز ایجاد کرده است.

  • رمز ارز: با استفاده از این شبکه می‌توان توکن کاربردی و رمز ارز جدید ایجاد کرد.
  • بلاکچین خصوصی: بسیاری از شرکت‌های بزرگ برای مدیریت دیتای خود، از یک شبکه بلاکچین خصوصی استفاده می‌کنند. نودهای این شبکه بلاک چین عمومی نبوده و توسط خود شرکت انتخاب می‌شوند. توسعه‌دهندگان می‌توانند با استفاده از شبکه نیر چنین شبکه‌های بلاکچینی را ایجاد کنند. این شبکه نیز از تکنولوژی شاردینگ بهره می‌برد.
  • اپلیکیشن غیرمتمرکز: محصول اصلی این شبکه نیز همین مورد است. اپلیکیشن‌های حوزه Defi و سایر اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز را می‌توان مبتنی بر این شبکه ایجاد کرد

    ویژگی های پروتکل نیر

    نیر می تواند با اتریوم همکاری داشته باشد .

    کارمزد برداشت این ارز دیجیتال 1 نیر می باشد.

    نیر یک پروژه منبع باز وکاملا غیر متمرکز محسوب می شود.

    این ارز به شکل توسعه دهنده وکاربر پسندطراحی شده است.

    قراردادهای هوشمند نیر با  WebAssembly Virtual Machine  سازگاری دارند.

    کاربران به کمک این ارز قادرند به صورت یکپارچه DApp  هارا طراحی ومدیریت نمایند.

    به منظور ثبت نام یادسترسی به اپلیکیشن ها ، نیازی به کلید ها و افزونه مرورگر نیست.

    کارمزد تراکنش ها نیز به حدی کم است که تعیین کمیت آن با واحد Vocto  قابل انجام است.

    بهترین کیف پول ونیر

    نیر ولت اختصاصی تحت وب خود را عرضه داده واضافه برآن 2 ولت موبایلی تراست ولت ومات ولت وهمچنین کیف پول سخت افزاری لجر ( Ledger) نیز برای ذخیره رمز ارز نیر پروتکل گزینه ای جذابی به شمار می روند .

بی بیت

1401/04/04

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه