زیلیکا

زیلیکا

زیلیکا چیست ؟

زیلیکا یک بلاک چین عمومی باهدف مقابله با مشکل مقیاس پذیری وتوان عملیاتی است که در بسیاری از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین واتریوم مشاهده می شود . شبکه Zilliqaدر این راستا از (sharding )برای بهبود سرعت تراکنش ها وایجاد یک پلتفرم مقیاس پذیر وایمن وهمچنین ایده تقسیم شبکه به نود هایی باقابلیت اجرا ی فرآیندها به صورت موازی استفاده می کند .

به گفته توسعه دهندگان ارز دیجیتال ZIL،زیلیکا اولین بلاک چینی است که برای حل مشکل مقیاس پذیری کاملا به شاردینگ تکیه می کند ودرانجام آن موفق بوده است . طبق وایت پیپر این توکن ،بلاک چین Zilliqa به کمک شاردینگ می تواند به سرعت تراکنش هزاران برابر سریعتر از شبکه اتریوم برسد.

زیلیکا یک بلاک چین عمومی بدون مجوز باتوان عملیاتی بالاست ،بنابراین توسعه دهندگان می توانند از آن برای میزبانی اپلیکیشن های غیر متمرکز واجرای قرار دادهای هوشمند بدون بروز مشکلات رایج در سایر بلاک چین ها از جمله شلوغی یا هزینه گس بالا استفاده کنند .

بنیان گذاران پروژه زیلیکا چه کسانی هستند ؟

زیلیکا در سال 2017 (1395)ساخته شد وابتدا در ژانویه 2018 19 دی 1396 به عنوان یک توکن ERC-20 برای فروش در دسترس عموم قرار گرفت . سپس شبکه اصلی زیلیکا در سال 2019 (1397)راه اندازی شد وارز دیجیتال ZILبه این شبکه منتقل شد . این فرایند انتقال توکن (Token Swap)در فوریه 2020 (20 بهمن 1398 )به پایان رسید.

 

در همان زمان ،ساکسنا برای راه اندازی شرکت Anquan capitalبامکس کانتلیا (Max Kantelia)یک کار افرین حوزه فناوری وامور مالی باسابقه مهندسی و جوزار متیوالا (Juzar Motiwalla)یک سرمایه گذار باسابقه در استار آپ های فناوری ،شریک شد درسال 2017 ،شرکت های Anquan ,و zillaqaResearchادغام شدند که در نتیجه ان شبکه زیلیکا ایجاد شد .

DS امکان دسترسی به کل بلاک چین را دارد تا فرایند اعتبارسنجی تراکنش‌ها را تأیید کند.

ارز دیجیتال Zilliqa چطور کار می کند ؟

هسته اصلی ایده پلتفرم زیلیکا ، اتکای آن به فناوری شاردینگ برای غلبه بر شلوغی یا ازدحام شبکه است . فناوری شاردینگ تقسیم شبکه به چند دسته از نود ها است که به آنها شارد می گویند این یعنی ماینرها بعد از دریافت در خواسست تایید تراکنش می توانند تراکنش ها رابصورت مجزا از یکدیگر پردازش کنند ،به جای اینکه مثل اکثر ارز های دیجیتال همه باهم دریک گروه بزرگ کار پردازش را انجام دهند که با بزرگتر شدن کند تر هم می شود . در یک شبکه متکی بر شاردینگ بابزرگتر شدن شبکه ،پردازش تراکنش ها سریعتر می شود ،چون هر چه شاردها بیشتر باشند تراکنش های بیشتری را می توانند به صورت همزمان پردازش کنند .

یکی از مشکلات احتمالی شاردینگ ،دشواری رسیدن به اجماع در تایید تراکنش است پروتکل اجماع برخی از ارزهای دیجیتال مثل بیت کوین نیازمند توافق نیمی از نود ها برای تایید تراکنش است . این فرایند می تواند بسیار دشوار وکند باشد وارز دیجیتال زیلیکا با مکانیزم اجماع ترکیبی خودش از آن اجتناب می کند ،مکانیزمی سریعتر در مقایسه بلاک چین های قدیمی مثل بیت کوین واتریوم که به توان محاسباتی کمتری برای پردازش کل بلاک های اطلاعات باشند . بلا چین زیلیکا برای اطمینان از اعتبار فرایند تایید یک لایه دوم نیز دارد که در ان گروهی از نودها تحت عنوان کمیته DS  بلاک های کوچکتر رادر قالب یک بلاک کامل ترکیب می کنند به این صورت کمیته DS امکان دسترسی به کل بلاک چین رادارد تا فرایند اعتبار سنجی تراکنش ها را تایید کند

کاظمی

1401/02/25

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه