آیا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است؟

آیا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین است؟

آیا زمان مناسبی برای خرید بیت کوین می باشد؟

هنوز هم عوامل غیرمرتبط زیادی وجود دارند که بر قیمت بیت کوین تأثیر می‌گذارند. احتمالاً اثرات فروش گسترده روز ۱۹ اوت (۲۸ مرداد) بر احساسات بازار، باعث‌ شده است قیمت این ارز دیجیتال همچنان زیر ۲۲٬۰۰۰ دلار باقی بماند. با این حال، بررسی یک شاخص کلیدی درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهد که به احتمال زیاد بیت کوین اکنون بسیار کمتر از قیمت واقعی خود ارزش‌گذاری شده است.

تحلیلگران گلسنود عقیده دارند که سقوط بیت کوین از سطح ۲۵٬۰۰۰ دلار حاصل افزایش عرضه ناشی از فروش سرمایه‌گذاران کوتاه‌مدت و ذخیره سود بخشی از معامله‌گران است. این اتفاق پس از آن رخ داد که بیت کوین در نتیجهٔ یک روند صعودی ۲۳روزه، به سطوح بالاتر از قیمت تحقق‌یافته خود (۲۱٬۷۰۰ دلار) رسید و در نهایت در سطح ۲۵٬۰۰۰ دلار با مقاومت مواجه شد.

همچنین، آنها می‌گویند که شاخص‌های سرمایه ورودی به صرافی‌ها و سرمایه خروجی از صرافی‌ها هردو به پایین‌‌ترین حد خود از اواخر سال ۲۰۲۰ (پاییز ۹۹) رسیده‌اند که نشانه‌ای از کاهش علاقه عمومی به انجام معاملات است.

بیت کوین ورودی به صرافی‌ها (شاخص قرمزرنگ) و خروجی از صرافی‌ها (شاخص سبزرنگ).

در یک نگاه بلندمدت‌تر نیز تحلیل حرکات قیمتی اخیر بیت کوین نشان می‌دهد که کاهش بهای این ارز دیجیتال صرفاً بازگشت به روند سه‌‌ماهه حرکت آن در محدودهٔ ۱۸٬۵۰۰ تا ۲۲٬۰۰۰ دلار است. عامل اصلی مؤثر بر احساسات بازار اما، نگرانی‌های سرمایه‌گذاران نسبت‌به شرایط اقتصادی آمریکا و جهان است که خارج از فضای بازار ارزهای دیجیتال اتفاق می‌افتند.

نمودار قیمت بیت کوین؛ نوسان طولانی‌مدت قیمت بین ۱۸٬۵۰۰ تا ۲۲٬۰۰۰ دلار.

گردهمایی اقتصادی جسکون هول (Jackson Hole) در روز ۲۵ اوت (۴ شهریور) با هدف افزایش آگاهی مردم از چشم‌انداز فدرال رزرو درباره اقتصاد ایالات متحده آغاز خواهد شد. در این گردهمایی موضوعاتی مانند برنامه‌های فدرال رزرو برای افزایش نرخ بهره در آینده، باقی‌ماندن نرخ تورم هدف در ۲درصد و اینکه آیا فدرال رزرو فکر می‌کند که اقتصاد ایالات متحده و جهان در رکود قرار دارد یا خیر، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

پیش‌بینی‌ها درباره این گردهمایی مشخصاً بر احساسات سرمایه‌گذاران تأثیر گذاشته و این اضطراب به‌وضوح در بازار ارزهای دیجیتال، حرکات شاخص بورسی «S&P500» و میانگین صنعتی داو جونز (Dow Jones) قابل‌مشاهده است.

سرهی ژدانوف (Serhii Zhdanov)، مدیرعامل صرافی ارز دیجیتال اکسمو (EXMO)، دراین‌باره می‌گوید:به‌ نظر می‌رسد که هیچ دلیل واحدی برای کاهش اخیر قیمت بیت کوین وجود ندارد. بحران‌های جهانی ادامه دارند و مشخص نیست که روند نزولی کجا به پایان می‌رسد. تورم مردم را وادار می‌کند سرمایه‌گذاری‌های خود را برای تأمین هزینه‌های روزانه به پول نقد تبدیل کنند. میزان کل بدهی کارت‌‌های اعتباری در بسیاری از کشورها به بالاترین حد خود رسیده است. داده‌های تازه هم نشان می‌دهد که ویروس کووید ۱۹ هنوز از بین نرفته است و افزایش تنش‌های ژئوپلیتیکی نیز به سقوط بازارهای جهانی دامن می‌زنند.  

اتریوم راه خودش را می‌رود

قیمت اتریوم نیز مانند بیت کوین در هفته گذشته شاهد اصلاح بود؛ اما تحلیل‌ تکنیکال این ارز دیجیتال نشانه‌هایی از شروع یک روند صعودی دارد. این اصلاح قیمت، پس از ایجاد ترس نسبت‌به سانسور تراکنش‌های شبکه بعد از ماجرای تحریم میکسر تورنادو کش (Tornado Cash) توسط اداره کنترل دارایی‌های خارجی ایالات متحده (OFAC) و نگرانی جامعه نسبت‌به نتایج بالقوه انتقال به اثبات سهام که احتمال متمرکز‌ترشدن شبکه را بالا می‌برد، اتفاق افتاد.

نمودار قیمت اتریوم؛ شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته در نمای یک‌روزه بازار «اتریوم/ تتر».

نگاه‌های مثبت به به‌روزرسانی ادغام، شکل‌گیری الگوی فنجان و دسته در بازه زمانی روزانه و جهش از محدوده ۱٬۵۰۰ دلاری کافی است تا بسیاری از معامله‌گران تصور کنند قیمت اتریوم در ادامه به محدود‌‌ه ۲٬۵۰۰ تا ۲٬۹۰۰ دلار خواهد رسید. همچنین، بازگشت قیمت اتریوم در برابر بیت کوین (ETH/BTC) پس از برخورد با حمایت سطح ۰.۰۷۳، وضعیت این جفت معاملاتی را بسیار جذاب کرده است.

داد‌ه‌ها می‌گویند که بیت کوین کم‌ ارزش‌گذاری شده است

تحلیلگری به نام «Big Smokey» در توییتر، با اشاره به گردهمایی آینده جکسون هول گفته است که حرکات قیمتی اخیر در بازار سهام و ارزهای دیجیتال مشخصاً ریسک‌گریزی سرمایه‌گذاران را نشان می‌دهد. این ریسک‌گریزی تا زمانی که یک محرک کافی برای تغییر روند وجود نداشته باشد،‌ به‌شکل یک مقاومت در نزدیکی خط روند نزولی بلندمدت بیت کوین ادامه پیدا خواهد کرد.

در حال حاضر، چشم‌انداز کوتاه‌مدت قیمت بیت کوین زیاد خوش‌بینانه نیست. با این حال، جِی‌جِی، تحلیلگر جارویس لبز (Jarvis Labs) به یک شاخص مهم آن‌چین (On-chain) اشاره کرده که نشان می‌دهد بیت کوین به کف قیمت (محدوده خرید) خود رسیده است.

به‌گفته او، شاخص «MVRV Z-score» بیت کوین در این هفته به پایین‌ترین حد خود زیر منفی ۰.۰۴۲ رسیده است. این عدد بدان معناست که سرمایه‌گذاران به‌طور متوسط، بیت کوین‌های خود را با ضرر زیادی معامله می‌کنند. این شاخص پیش از این دو بار به این محدوده رسیده بود. بار اول در مارس ۲۰۱۵ (اسفند ۹۳) زمانی که بیت کوین کمتر از ۲۵۰ دلار معامله می‌شد و بار دوم در فوریه ۲۰۱۹ (بهمن ۹۶) زمانی که بیت کوین به کف قیمتی خود در ۳٬۵۰۰ دلار رسیده بود

نمودار مقایسه قیمت بیت کوین با شاخص MVRV

اما آیا این یعنی سرمایه‌گذاران باید بروند و تمام پول خود را بیت کوین بخرند؟ احتمالاً، نه. با این حال،‌ همان طور که نمودارهای بالا نشان می‌دهند، زمانی که تمامی شاخص‌های تکنیکال و آنچین به پایین‌ترین حد خود رسیده‌اند، میانگین‌سازی هزینه دلاری (DCA) استراتژی سودآوری در طول ۳ بازار صعودی گذشته بوده است.

 

                                               

بی بیت

1401/06/03

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه