حجم معاملات فیوچرز بیت کوین واتریوم درحال افزایش است

حجم معاملات فیوچرز بیت کوین واتریوم درحال افزایش است

معاملات آتی یا فیوچرز (Futures) به افزایش بهره‌وری در بازارها کمک می‌کنند و ابزاری عالی برای پوشش و مدیریت ریسک هستند. بسیاری از تحلیلگران ورود دوباره معامله‌گران‌ فیوچرز و افزایش حجم این معاملات را به فال نیک گرفته و نشانه‌ای از بازگشت بازار و شروع یک روند صعودی می‌دانند، بررسی معاملات فیوچرز بیت کوین و اتریوم نشان می‌دهد که حجم معاملات در این بازارها بار دیگر از حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای پیشی گرفته است. منظور از حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای میزان سرمایه‌ای است که در تراکنش‌های هر شبکه با موفقیت جابه‌جا می‌شوند.

معامله‌‌گران فیوچرز قراردادهای مشتقه‌ای را خریدوفروش می‌کنند که نمایان‌گر ارزش یک ارز دیجیتال مشخص هستند. معامله‌گران باتجربه‌تر بازار، معاملات فیوچرز را به‌دلیل امکان کسب سود در هر دو جهت (صعودی یا نزولی) به معاملات اسپات یا نقدی ترجیح می‌دهند.

در شرایط عادی، گردش سرمایه در بازارهای فیوچرز نسبت به بازارهای اسپات بیشتر است. دلیل آن هم این است که معامله‌گران باتجربه از اهرم‌های معاملاتی استفاده می‌کنند و معمولاً سرمایه بیشتری نسبت به معامله‌گران خرد بازارهای اسپات در اختیار دارند.

وضعیت بازارهای اسپات و فیوچرز اتریوم

نمودار زیر روند کلی عقب‌ماندگی حجم معاملات درون‌زنجیره‌ای و اسپات از بازار فیوچرز اتریوم را نشان می‌دهد. با این حال، بازارهای اسپات در پایان سال ۲۰۲۱ (آذر ۱۴۰۰) و با ورود به سال جدید رونق زیادی داشتند.

از اواخر ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، اختلاف حجم میان معاملات فیوچرز و اسپات اتریوم به شکل فزایند‌ه‌ای بیشتر شد. تحلیلگران حدس می‌زنند که دلیل این اتفاق افزایش حدس‌و‌گمان‌ها درباره اجرای قریب‌الوقوع رویداد به‌روزرسانی شبکه اتریوم یا همان مرج (Merge) باشد؛ یک به‌روزرسانی مهم که در آن لایه اجرایی حال حاضر بلاک چین اتریوم با لایه مبتنی بر اثبات سهام ادغام می‌شود.


نسبت حجم معاملات فیوچرز به اسپات (شاخص سیاه‌رنگ)، حجم معاملات فیوچرز (شاخص سبزرنگ) و حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای اتریوم (شاخص قرمزرنگ).

وضعیت بازارهای اسپات و فیوچرز بیت کوین

بررسی معاملات اسپات و فیوچرز بیت کوین تصویری متفاوت از بازار به ما نشان خواهد داد. نمودار زیر نشان می‌دهد که معاملات فیوچرز بیت کوین در بحبوحه بازار صعودی سال ۲۰۲۱ حجم قابل‌توجهی داشته‌اند.

با این حال، پس از رسیدن قیمت بیت کوین به اوج تاریخی خود در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ (پاییز ۱۴۰۰)، ورق به‌نفع معاملات اسپات برگشت. از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱)، پس از تثبیت دوباره موقعیت معامله‌گران فیوچرز، حجم این معاملات از تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای بیشتر شد.

نسبت حجم معاملات فیوچرز به اسپات (شاخص سیاه‌رنگ)، حجم معاملات فیوچرز (شاخص سبزرنگ) و حجم تراکنش‌های درون‌زنجیره‌ای بیت کوین (شاخص قرمزرنگ).

نسبت معاملات فیوچرز به اسپات بیت کوین و اتریوم

نمودار خطی پایین، نسبت حجم معاملات فیوچرز به اسپات را نشان می‌دهد. همان‌طور که مشاهده می‌کنید، پس از ژوئن ۲۰۲۲ (خرداد ۱۴۰۱) و با افزایش حدس‌وگمان‌ها درباره رویداد ادغام، نسبت معاملات فیوچرز به اسپات اتریوم با سرعت از بیت کوین پیشی گرفته است.

نمودار نسبت حجم معاملات فیوچرز به اسپات بیت کوین و اتریوم.

افزایش دوباره حجم معاملات فیوچرز بیت کوین و اتریوم نشان می‌دهد که معامله‌گران بازارهای مشتقه بار دیگر به سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پرریسک روی آورده‌اند. بازگشت این معامله‌گران به بازار می‌تواند نشان دهد که احتمالاً پس از بحران سقوط شبکه تِرا همه‌چیز دارد به حالت قبل بازمی‌گردد.

بی بیت

1401/06/02

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه