رونمایی اینستاگرام از NFT ها متادر حال جستجوی یک بازار جدید است.

رونمایی اینستاگرام از NFT ها متادر حال جستجوی یک بازار جدید است.

رونمایی اینستاگرام از NFT ها .متا درحال جستجوی یک بازار جدید است.

طرح آزمایشی توکن‌های غیرمثلی (NFT) اینستاگرام اولین گام در راستای استراتژی «کسب درآمد تولیدکنندگان محتوا» است. اگرچه این طرح هنوز در مراحل ابتدایی شکل‌گیری به‌سر می‌برد، اینستاگرام امیدوار است با میلیون‌ها تولیدکننده محتوا و میلیاردها کاربر، بتواند NFTها را به یک منبع درآمد مهم تبدیل کند.

به گزارش کوین دسک، اینستاگرام شبکه اجتماعی متعلق به شرکت متا (فیس‌بوک سابق)، روز دوشنبه و پس از رونمایی از «کلکسیون‌های دیجیتال» خود اعلام کرد که قصد دارد NFTها را به یک منبع درآمد برای تولیدکنندگان این پلتفرم که بیش از یک میلیارد کاربر دارد، تبدیل کند.

اینستاگرام توضیحی درباره چگونگی استفاده از این طرح نداده است. بعد از راه‌اندازی این برنامه، اینستاگرام تنها به تعداد محدودی از تولیدکنندگان محتوا اجازه می‌دهد تا هنر دیجیتالی خود را در این پلتفرم به اشتراک بگذارند. علاوه بر این هنرمندان نمی‌توانند آثار هنری خود را بفروشند یا آن را معامله کنند و در عین حال کارمزدی هم برای انتشار محصولات خود پرداخت نخواهند کرد.

گفتنی است پس از اتمام دوران آزمایشی، پول [فرایند خریدوفروش] نیز وارد چرخه این طرح می‌شود. اینستاگرام روز دوشنبه آگهی استخدام برای فردی متخصص در زمینه بلاک چین منتشر کرد. بر اساس این آگهی فرد یاد‌شده قرار است در تبیین استراتژی و نقشه‌راه برای ایجاد روش‌های جدیدِ کسب درآمد و مبتنی بر فناوری بلاک چین، به اینستاگرام کمک کند.

بر اساس این آگهی استخدام، تولیدکنندگان محتوا می‌توانند از فناوری بلاک چین برای ایجاد ارتباطی هدفمند و درآمدزا با طرف‌داران خود استفاده کنند. وظیفه مدیرمحصول این طرح نیز کمک به اینستاگرام برای ساخت چنین ارتباطی خواهد بود.

جان ویکتور (Jon Victor)، استراتژیست استارت‌آپ کریپتو لبز (Protocol Labs) در زمینه‌های وب ۳.۰ و NFT، گفته است که در حال حاضر میلیون‌ها کاربر در اینستاگرام و سایر پلتفرم‌های رسانه‌‌های اجتماعی کالاهای و خدمات تجاری‌شان را در یک چرخه اقتصادی چند میلیارد دلاری به دنبال‌کنندگان‌ خود می‌فروشند.

او هشدار داده‌ است که همه افراد به‌دنبال NFT نیستند. او به واکنش منفی گیمرهای یوبی‌سافت (Ubisoft) و ورود ناموفق این شرکت به دنیای NFTها در اوایل امسال اشاره کرده است. این اتفاق می‌تواند تا حدودی دلیل محدودیت تولیدکنندگان محتوا در طرح آزمایشی اینستاگرام را شرح دهد.

این احتمال وجود دارد که تعداد اندکی از طرف‌داران تولیدکنندگان محتوا با موضوع NFT‌ها همراه شوند. البته با توجه به عظیم‌بودن اینستاگرام و تعداد کاربر آن، این طرح همچنان یک پیشنهاد تجاری بزرگ برای متا و سازندگان آن محسوب می‌شود.

ویکتور با اشاره به بازار NFT‌ تصویر پروفایل (PFP Market) گفته است:

شاهد هستید که جوامع سازمان‌یافته‌ای پیرامون NFTها شکل می‌گیرند؛ بنابراین منطقی است که بتوان این ایده را به تولیدکنندگان محتوایی که در حال ساخت جوامع خود هستند، تعمیم دهیم.

اینستاگرام توضیح بیشتری در ارتباط با کسب درآمد به‌وسیله توکن‌های غیرمثلی در این پلتفرم ارائه نداده‌‌ و تنها به صحبت‌های اخیر مارک زاکربرگ (Mark Zuckerberg)، مدیرعامل شرکت متا اشاره کرده است. زاکربرگ چندی پیش گفته‌ بود که اینستاگرام باید روش‌های مختلفی که تولیدکنندگان محتوا می‌توانند با استفاده از آنها درآمد کسب کنند، ترویج کند. بر اساس گفته‌های او موضوع NFT‌ها می‌تواند یکی از این روش‌ها باشد.

رؤسای عالی‌رتبه متا در ماه‌های اخیر به شعار «اولویت با تولیدکنندگان محتوا» توجه ویژه‌ای داشته‌اند. زاکربرگ در فراخوان اخیر در ماه آوریل (فروردین) بر ضرورت نیاز به طرح‌های خلاقانه برای کسب درآمد و ایجاد تمایز میان اینستاگرام از سایر پلتفرم‌ها تأکید داشته است.


آدام موسری (Adam Mosseri) مدیر اینستاگرام، در ویدئوی معرفی این طرح ابتکاری گفته‌ است:

یکی از مسائل چالش‌برانگیزی که ما باید به‌عنوان یک صنعت حل کنیم، این است که چگونه به تولیدکنندگان محتوا کمک کنیم تا با انجام کاری که دوست دارند، امرار معاش کنند.

موسری توضیح داده‌ است که همه افراد قرار نیست از کلکسیون‌های دیجیتالی استفاده کنند. بر اساس گفته‌های او تنها زیرمجموعه‌ای از تولیدکنندگان محتوا که خواهان آن هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و آن را به روشی مفید و مناسب برای کسب درآمد تبدیل کنند.

یکی از این تولیدکنندگان محتوا، هنرمندی خیابانی است که در رسانه‌های اجتماعی با نام مسنا.ایی‌تی‌اِچ «Masnah.eth» شناخته می‌شود. او برای کسب درآمد، تصاویر پروفایل بسیار بزرگ را در قالب NFT برای مشتریانش در کنار ساختمان‌ها نقاشی می‌کند و آنها را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد.

این هنرمند هنوز مطمئن نیست که می‌خواهد وارد اقتصاد مبتنی بر NFTهای اینستاگرام شود یا خیر. او می‌گوید هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این طرح چگونه اجرا می‌شود. به همین علت مسنا در توییتر‌ش گفته‌ است که اظهارنظر درباره درآمدزایی از این روش هنوز زود است و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

با این حال، او که آثار خیابانی‌اش را به‌عنوان NFT می‌فروشد، درباره کسب درآمد از توکن‌های غیرمثلی در اینستاگرام هنوز متقاعد نشده است.

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

موسری توضیح داده‌ است که همه افراد قرار نیست از کلکسیون‌های دیجیتالی استفاده کنند. بر اساس گفته‌های او تنها زیرمجموعه‌ای از تولیدکنندگان محتوا که خواهان آن هستند، می‌توانند از این فرصت استفاده کرده و آن را به روشی مفید و مناسب برای کسب درآمد تبدیل کنند.

یکی از این تولیدکنندگان محتوا، هنرمندی خیابانی است که در رسانه‌های اجتماعی با نام مسنا.ایی‌تی‌اِچ «Masnah.eth» شناخته می‌شود. او برای کسب درآمد، تصاویر پروفایل بسیار بزرگ را در قالب NFT برای مشتریانش در کنار ساختمان‌ها نقاشی می‌کند و آنها را در اینستاگرام به اشتراک می‌گذارد.

این هنرمند هنوز مطمئن نیست که می‌خواهد وارد اقتصاد مبتنی بر NFTهای اینستاگرام شود یا خیر. او می‌گوید هنوز نمی‌توان پیش‌بینی کرد که این طرح چگونه اجرا می‌شود. به همین علت مسنا در توییتر‌ش گفته‌ است که اظهارنظر درباره درآمدزایی از این روش هنوز زود است و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام دهد.

با این حال، او که آثار خیابانی‌اش را به‌عنوان NFT می‌فروشد، درباره کسب درآمد از توکن‌های غیرمثلی در اینستاگرام هنوز متقاعد نشده است.

او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید:

نمی‌دانم چرا باید در این طرح [کسب درآمد از توکن‌های غیرمثلی] اینستاگرام شرکت کنم. واقعاً برای من منطقی نیست.

بی بیت

1401/06/01

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه