موجودی بیت کوین صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسید؛ نشانه صعودی؟

موجودی بیت کوین صرافی‌ها به پایین‌ترین سطح از سال ۲۰۱۸ رسید؛ نشانه صعودی؟

در حالی که بیت کوین در چند روز گذشته در تلاش برای عبور از مقاومت ۲۲٬۰۰۰ دلاری بوده است، داده‌های جدید نشان از کاهش موجودی این ارز دیجیتال در صرافی‌ها دارد. برخی از کارشناسان نیز این موضوع را پیش‌زمینه‌ای برای نایاب‌شدن بیت کوین در صرافی‌ها و صعود قیمتی به سطوح بالاتر می‌دانند.

به گزارش کریپتو اسلیت، داده‌های پلتفرم تحلیلی گلسنود (Glassnode) نشان می‌دهد تعداد بیت کوین‌های نگهداری‌شده در صرافی‌های متمرکز به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است. به نظر می‌رسد کاربران به‌دنبال ترس از فراگیرشدن توقف برداشت دارایی‌های در پلتفرم‌های سلسیوس (Celsius) و بابل فایننس (Babel Finance)، در حال برداشت بیت کوین‌های خود هستند. نمودار زیر کاهش شدید تعداد بیت کوین‌های موجود در صرافی‌ها را در ۱۳ ژوئن (۲۳ خرداد)، زمانی که سلسیوس اعلام کرد برداشت‌ها را متوقف کرده است، نشان می‌دهد.

نمودار تغییرات موجودی بیت کوین در صرافی‌ها.

دلیل خروج بیت کوین از صرافی ها چیست؟ 

حجم بیت کوین در صرافی‌ها در سال ۲۰۱۸ به ۲.۴ میلیون واحد رسید و تا ژوئن (خرداد) امسال هرگز به زیر این سطح سقوط نکرده بود. در ماه مه ۲۰۲۰ (اردیبهشت ۱۳۹۹)، تعداد بیت کوین‌های موجود در صرافی‌ها با ۳.۱ میلیون واحد به اوج خود رسید و از آن زمان تاکنون این شاخص در روند نزولی بوده است.

به‌لحاظ تاریخی، سرمایه‌گذاران معمولاً خروج ارزهای دیجیتال از صرافی‌ها را به‌عنوان یک شاخص صعودی در نظر می‌گیرند. با کاهش ذخایر ارزهای دیجیتال در صرافی‌ها، نقدینگی کم و مبادله آنها سخت‌تر می‌شود. بسیاری بر این باورند زمانی که جریان خروجی صرافی‌ها افزایش پیدا می‌کند، به این دلیل است که سرمایه‌گذاران در حال انتقال ارزهای دیجیتال به کیف پول‌های سرد خود هستند تا در درازمدت آنها را نگهداری کنند.

کوین بیورو (Coinbureau)، یکی از یوتیوبرهای مشهور فعال در حوزه ارزهای دیجیتال، با توجه به نگرانی‌ کاربران نسبت به شرایط صرافی‌های متمرکز، گفته است: اکنون اینکه هر کس شخصاً از دارایی‌های خودش نگهداری کند، بیشتر از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده است. این جمله را با من تکرار کنید: اگر کلید خصوصی کیف پولم را نداشته باشم، ارز دیجیتالی هم در کار نیست (اشاره به جمله مشهور Not your keys, not your coins). نمی‌توانیم از اینکه پلتفرم‌های وام‌دهی متمرکز توانایی پرداخت بدهی خود را دارند، مطمئن شویم. مشارکت در صندوق‌های آنها تنها بستگی به میزان اعتماد کاربران دارد، اما ارزهای دیجیتال ذاتاً «بدون نیاز به اعتماد» هستند. [برای نگهداری از دارایی‌هایتان] به ضمانت کسی نیاز ندارید؛ بلکه تنها خودتان باید از ارزهای دیجیتالتان نگهداری کنید.

این موضوع همچنین به‌طور مفصل در یک اسپیس (گفت‌وگوی صوتی) در توییتر بین کریپتو اسلیت، حساب «EAM Crypto» و دیفای ییلد اَپ (Defi Yield App) موردبحث قرار گرفت. ماهیت حضانتی (Custodial) صرافی‌های متمرکز از سوی انریکه (Enrique)، یکی از افراد تیم EAM Crypto، به چالش کشیده شد. وی در این کنفرانس صوتی مدعی شده که فروپاشی تِرا همچنان ممکن است در دیگر پلتفرم‌ها مشاهده شود.

برد میلز (Brad Mills)، مجری پادکست «MIM»، اخیراً فاجعه صرافی مت گاکس (Mt. Gox) را به دنبال‌کنندگان خود یادآوری کرده است.

میلز گفته است: فروپاشی صرافی مت گاکس این را به من یاد داد که «تا زمانی که دارایی‌هایتان را خودتان نگه ندارید، برای شما نیستند» و «بدون دریافت تأیید، نباید به هیچ چیز اعتماد کرد». من همچنان در بازار هستم و ممکن است شما تازه‌وارد باشید. این روند نزولی تنها در حال تنظیم مجدد بازار است.

 

سرمایه‌گذاران پلتفرم سلسیوس پس از دو هفته از شروع توقف برداشت‌ها، هنوز نمی‌توانند به وجوه خود دسترسی داشته باشند. نگهداشتن بیت کوین در کیف پول‌های شخصی به سرمایه‌گذاران تسلط کامل روی دارایی‌شان را می‌دهد، در حالی که نگهداری ارزهای دیجیتال در حساب صرافی‌ها، مشابه قراردادن دارایی‌های خود در یک بانک است که حتی حمایت مالی دولت را نیز ندارد.

با رسیدن تعداد بیت کوین‌های موجود در حساب صرافی‌ها به زیر ۲.۴ میلیون واحد، در حالی که بیش از ۳۰ میلیون سرمایه‌گذار تنها از صرافی بایننس استفاده می‌کنند، میزان نایاب‌شدن این دارایی در حال افزایش است. اگر تقاضای برای بیت کوین به رشد خود ادامه دهد و موجودی صرافی‌ها همچنان در حال کاهش باشد، این موضوع می‌تواند یک پیش‌زمینه قوی برای جهش قیمت این ارز دیجیتال به‌سمت بالا ایجاد کند.

 

بی بیت

1401/04/06

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه