دیا

دیا

ارز دیا چیست؟

 دیا با نماد اختصاری DIA یک ارز دیجیتال یا شکلی از دارایی دیجیتال هست. همچنین ارز دیجیتال DIA یک پلتفرم اوراکل منبع باز هست که فعالان بازار رو قادر می کنه تا داده های قابل اعتماد رو منبع، عرضه و به اشتراک بگذارن. ارز دیا دارایی اطلاعات غیر متمرکز DIA یک انجمن غیر انتفاعی سوئیسی نیز هست. علاوه بر این، پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز، داده و اوراکل برای اکوسیستم DeFi هست.
به عبارت دیگه، ارز DIA یک پلتفرم اوراکل منبع باز هست که فعالان بازار رو قادر می کنه تا داده های قابل اعتماد رو منبع، عرضه و به اشتراک بذارن. هدف پروتکل دیا این هست که اکوسیستمی برای داده های مالی باز در یک اکوسیستم قرارداد هوشمند مالی باشه تا تحلیلگران داده، ارائه دهنده های داده و کاربران داده رو گرد هم بیاره. به طور کلی، پروتکل دیا یک پلتفرم قابل اعتماد و قابل تایید بین داده های خارج از زنجیره از منابع مختلف و قراردادهای هوشمند درون زنجیره ای فراهم می کنه که می تونه برای ساخت انواع Dapp های مالی مورد استفاده قرار بگیره.
همچنین پروتکل دیا یک پلتفرم منبع باز هست که داده ها رو برای قراردادهای هوشمند استخراج کننده ها در پردازش تراکنش ها ارائه می کنه. برای مثال اگه یک تراکنش برنامه ریزی شده باشه که فقط در صورت رخ دادن رویداد X اجرا میشه، قرارداد هوشمند داده هایی رو که از اوراکل ها جمع آوری می کنه که نشون میده ایا شرط برآورده شده هست یا نه. علاوه بر این، ویژگی اصلی که ارز DIA رو از بقیه اوراکل ها متمایز می کنه این هست که داده ها منحصرا توسط گیرنده ها از طریق جمع سپاری جمع آوری و ارزیابی میشن که قابل مقایسه با ویکی پدیا هست. دیا (DIA) یک بلاکچین و یک شبکه نقل و انتقالات و همچنین معاملات مالی است که مانند بسیاری دیگر از رقبای خود با هدف حذف واسطه، افزایش امنیت و بالا بردن سرعت نقل و انتقالات جهانی ارائه شده است. از جمله اهداف این پروژه رمزارز می‌توان به آموزش سرمایه‌گذاری آنلاین و همچنین داده‌های آنی بر روی تقریبا تمام ارزها و مرزارزها اشاره کرد. اگر برای شما نیز حائز اهمیت است که بدانید مفهوم اصلی DIA چیست، باید بدانید که DIA در واقع مخفف عبارت (Decentralised Information Asset)، به معنای (داده اطلاعاتی بدون واسطه) است.

بنیانگذاران ارز دیجیتال DIA:

 کلودیوس یکی از بنیانگذاران ارز دیجیتال دیا و چهره پروژه و مدافع اصلی اون هست که گاهی به عنوان CBO نیز نام برده میشه. کلودیوس دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بین المللی از دانشگاه ESCP اروپا و لیسانس تجارت و اقتصاد از دانشگاه پاسائو هست. او علاوه بر کار بر روی پروتکل DIA، یکی از بنیانگذاران و مدیر عامل BlockState ag و C Ventures هست. همچنین او قبل از کریپتو، به عنوان مدیر یک شرکت تغذیه به نام nu3 نیز کار می کرد.
وبر نیز مدیر عامل پروتکل دیا هست و دارای مدرک کارشناسی مدیریت بازرگانی ESCP و مدرکی معادل لیسانس در اقتصاد و فیزیک از دانشگاه کلن هست. همچنین او قبل از روی آوردن به کریپتو در چندین بانک و موسسه مالی کار کرده، جایی که او پروژه هایی مثل Goodcoin myLcy و BlockState تاسیس کرد. ساموئل براک نیز در نقش CTO در خدمت پروتکل دیا هست.

 نحوه کار پروتکل دیا:

هنگامی که ارز دیجیتال دیا اولین دور فروش توکن های عرضه اولیه سکه خودش رو در سال 2020 راه اندازی کرد، 15 میلیون دلار جمع آوری کرد و تقاضا برای توکن های خودش رو تایید کرد. در نتیجه توکن های DIA اکنون در صرافی هایی مثل یونی سواپ، بایننس و گتایو قابل دسترسی هستن. همچنین پروتکل دیا اخیرا برنامه تخصیص بهره خودش رو معرفی کرده تا از طریق اون، دارندگان توکن DIA بتونن در بازه های زمانی بین 9 تا 24 ماه تا 20 درصد سود به دست بیارن. با ابتکاراتی مثل این، پروتکل DIA قصد داره مالکیت طولانی مدت توکن های خودش رو تشویق کنه.
همچنین ارز DIA یه توکن مبتنی بر استاندارد ERC20 هست که یعنی برای عملکرد به اتریوم نیاز داره و همه نقاط قوت و ضعف اون رو به ارث برده. شبکه اتریوم به دلیل غیر متمرکز بودن یکی از بزرگترین و در نتیجه قوی ترین شبکه ها هست، چون همه تراکنش ها توسط اثبات کار Ethash محافظت میشن. شبکه ERC20 صرفا مجموعه ای قوانین رو برای عملکرد توکن ها تعریف می کنه. علاوه بر این، ارز دیجیتال دیا یک بلاک چین، یک شبکه نقل و انتقال و معاملات مالی هست که مثل بسیاری دیگه از رقبای خود با هدف حذف واسطه، افزایش امنیت و بالا بردن سرعت نقل و انتقالات جهانی ارائه شده.
کاربران داده می تونن به صورت رایگان به داده های تاریخی از اوراکل های DIA یا نقاط پایانی API دسترسی داشته باشن ولی برای به دست آوردن داده های زنده هزینه ای پرداخت می کنن. همچنین پروتکل DIA کاملا تحت مالکیت، کنترل و نگهداری کاربرانش هست و مدل شبکه DIA اون رو به عنوان یک پلتفرم خدمات اوراکل غیر متمرکز متمایز می کنه.

 

بی بیت

1401/03/31

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه