تحلیل قیمت اتریوم: اکنون زمان خوبی برای خرید است؟

تحلیل قیمت اتریوم: اکنون زمان خوبی برای خرید است؟

در حالی که قیمت اتریوم در روزهای اخیر با روند کاهشی روبه‌رو بوده، بسیاری از سرمایه‌گذاران تصور می‌کنند که ممکن است بزرگترین آلت کوین جهان به کف قیمتی خود رسیده باشد. با بررسی داده‌های بازار و مقایسه روند کنونی اتریوم با گذشته، می‌توان فهمید که اکنون به زمان خوبی برای خرید رسیده‌ایم یا خیر.

به گزارش کوین تلگراف، قیمت اتریوم در ساعات اولیه ۱۴ ژوئن (۲۴ خرداد) به زیر ۱٬۱۰۰ دلار سقوط کرد و به سطوحی که از ژانویه ۲۰۲۱ (دی ۱۳۹۹) تاکنون ندیده بود، رسید. این حرکت نزولی نشان‌دهنده اصلاح ۷۸ درصدی قیمت از اوج تاریخی ۴٬۸۷۰ دلاری در ۱۰ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۹ آبان ۱۴۰۰) است.

مهمتر از اینها، اتریوم بین ۱۰ مه تا ۱۴ ژوئن ۲۰۲۲ (۲۰ اردیبهشت تا ۲۴ خرداد) حدود ۳۳ درصد از ارزش خود را در برابر بیت کوین از دست داده است؛ درست مانند اتفاقی که اواسط سال ۲۰۲۱ رخ داد.

نمودار قیمت جفت‌ارز «اتریوم/ بیت کوین» در سال ۲۰۲۱.

بیت کوین سال ۲۰۲۱، پیش از رسیدن قیمت بازار جفت‌ارز «اتریوم/ بیت کوین» به اوج ۰.۰۸۲ واحدی، برای دو هفته نوسان‌های قیمتی محدودی را تجربه می‌کرد. گفتنی است دو ماه قبل از رسیدن به این اوج، پروژه‌های حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) دوباره اوج گرفتند و ارزش کل سرمایه قفل‌شده در شبکه اتریوم از ۴۲ میلیارد دلار به ۹۳ میلیارد دلار رسید.

چه عاملی پشت عملکرد ضعیف اتریوم در سال ۲۰۲۱ بود؟

قبل از نتیجه‌گیری سریع، بهتر است به مجموعه گسترده‌ای از داده‌ها نگاه کنیم تا بفهمیم چه چیزی به اصلاح ۳۱ درصدی قیمت اتریوم مقابل بیت کوین در سال ۲۰۲۱ منجر شد. مشاهده تعداد آدرس‌های فعال جای خوبی برای شروع بررسی است.

تعداد آدرس‌های فعال روزانه در شبکه اتریوم؛ میانگین ۷ روزه تا سال ۲۰۲۲.

این داده‌ها نشان‌دهنده رشد ثابت در تعداد آدرس‌های فعال هستند که از ۵۹۵٬۶۲۰ کیف پول در اواسط مارس ۲۰۲۱ (اسفند ۱۳۹۹) به ۸۵۷٬۵۲۰ مورد در اواسط ماه مه آن سال (اردیبهشت ۱۴۰۰) افزایش یافته است. بنابراین، علاوه بر جهش ارزش کل سرمایه قفل‌شده، رشد تعداد کاربران نیز سرمایه‌گذاران را شگفت‌زده کرده بود.

سقوط ۳۱ درصدی قیمت اتریوم در مقابل بیت کوین در ژوئن ۲۰۲۱ بازتاب یک دوره استراحت پس از رشد بی‌سابقه اکوسیستم بزرگترین آلت کوین جهان بود. با این حال، پیامد این استراحت ویران‌کننده بود و به‌دنبال آن سقوط ۵۶ درصدی قیمت اتریوم، بعد از اوج‌گیری بازار دیفای اتفاق افتاد.

نمودار قیمت اتریوم به دلار در سال ۲۰۲۱.

برای درک اینکه آیا اتریوم به‌سمت نتیجه‌ای مشابه پیش خواهد رفت، باید داده‌های اخیر را مقایسه کنیم. در آن زمان، کسانی که منتظر افت ۳۱ درصدی اتریوم در مقابل بیت کوین بودند، در پایان چرخه نزولی و نزدیک به سطح ۱٬۸۰۰ دلار در ۲۷ ژوئن ۲۰۲۱ (۶ تیر ۱۴۰۰) اقدام به خرید کردند و به‌‌دنبال آن قیمت در ۵۰ روز بعدی حدود ۸۳ درصد افزایش یافت.

آیا اکنون اتریوم سیگنال خرید نشان می‌دهد؟

این بار اما خبر از رونق بازار دیفای نیست و قبل از عملکرد منفی ۳۳ درصدی امسال در برابر بیت کوین، وضعیت شاخص تعداد آدرس‌های فعال در شبکه، نسبت به قبل کمی نزولی بود.

تعداد آدرس‌های فعال روزانه شبکه اتریوم؛ میانگین ۷ روزه.

تا ۱۰ مه ۲۰۲۲ (۲۰ اردیبهشت)، اتریوم دارای ۵۶۳٬۱۶۰ آدرس فعال بوده که نسبت به چند ماه گذشته، به میزان محسوسی کمتر است. این دقیقاً برعکس روند اواسط سال ۲۰۲۱ است که اتریوم ریزش خود در برابر بیت کوین را سریع‌تر کرد.

همچنان ممکن است برخی تصور کنند با وجود تعداد نسبتاً ثابت کاربران، شبکه اتریوم با داشتن ارزش کل سرمایه قفل‌شده بالا، می‌تواند نشان دهد که در حال رشد است.

نمودار ارزش کل سرمایه قفل‌شده در شبکه اتریوم.

داده‌ها نشان می‌دهد که در ۱۰ مه ۲۰۲۲ (۲۰ اردیبهشت) ارزش کل سرمایه قفل‌شده در شبکه اتریوم حدود ۸۷ میلیارد دلار بوده که نسبت به ماه قبل ۱۰۲ میلیارد دلار کاهش یافته است. بنابراین، هیچ ارتباطی بین استراحت موقت اتریوم در اواسط سال ۲۰۲۱ بعد از اوج‌گیری بازار دیفای و کاهش ۳۳ درصدی فعلی قیمت این ارز دیجیتال در مقابل بیت کوین وجود ندارد.

این شاخص‌ها شواهدی مبنی بر وجود شباهت بین دو دوره را نشان نمی‌دهند و ناحیه ۱٬۲۰۰ دلار نیز ممکن است کف یک چرخه باشد که تشخیص این موضوع به عوامل دیگری جدا از استفاده از شبکه اتریوم بستگی دارد.

با توجه به پایین‌بودن تعداد آدرس‌های فعال و میزان ارزش کل سرمایه قفل‌شده قبل از اصلاح قیمت اخیر، سرمایه‌گذاران باید هنگام پیش‌بینی کف بازار بسیار مراقب باشند.

 

 

بی بیت

1401/03/26

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه