سقوط تاریخی بیت کوین به نزدیکی ۲۰هزار دلار؛ علت چه بود؟

سقوط تاریخی بیت کوین به نزدیکی ۲۰هزار دلار؛ علت چه بود؟

بیت کوین در ۲۴ ساعت گذشته بزرگترین سقوط یک سال اخیر خود را تجربه کرده است و این ریزش در حالی اتفاق می‌افتد که اصلاح شدید بازار ارزهای دیجیتال، برخی از بزرگترین کسب‌وکارهای فعال در این صنعت را دچار ضرر و سرمایه‌گذاران را بیشتر از هر زمان دیگری نگران آینده پروژه‌های فعال در این حوزه کرده است؛ اما چه اتفاقاتی در یک‌شبانه روز گذشته رخ داده که باعث چنین ریزش عظیمی در بازار شده است؟

 به گزارش کوین دسک، در حال حاضر بیت کوین با قیمتی حدود ۲۲٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود؛ اما در چند ساعت اخیر بهای این ارز دیجیتال برای لحظاتی تا ۲۰٬۸۰۰ دلار هم پایین آمد. بیت کوین در این ۲۴ ساعت خونین ۱۵ درصد از ارزش خود را از دست داده است و قیمت اتریوم، دومین ارز مطرح بازار، با سقوطی هم‌اندازه بیت کوین، اکنون به ۱٬۱۷۰ دلار رسیده است.


نمودار قیمت بیت کوین (نمای ۱ ساعته بازار بیت کوین/ دلار).

 سقوط یک شبانه‌روز گذشته بازار ارزهای دیجیتال تا حد زیادی تحت‌تأثیر تصمیم عجیب مدیران پلتفرم وام‌دهی سلسیوس (Celsius) است. این پلتفرم وام‌دهی ارز دیجیتال که گفته می‌شود چیزی حدود ۳.۵ میلیارد دلار بیت کوین در اختیار دارد، روز گذشته به‌طور ناگهانی برداشت‌های کاربران را به‌حالت تعلیق در آورد.

اتفاقاتی که در ۲۴ ساعت اخیر شاهد آنها بودیم، همه‌وهمه یک چیز را نشان می‌دادند؛ اینکه وضعیت بازار ارزهای دیجیتال با سرعت زیادی در حال وخیم‌ترشدن است.

ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال دیروز برای اولین بار از ابتدای سال ۲۰۲۱ میلادی به زیر یک تریلیون دلار سقوط کرد و هم‌زمان با آن توکن‌هایی مانند دوج کوین و ترون ریزش‌های شدیدی را تجربه کردند. ارزش سهام شرکت مایکرواستراتژی هم که اکنون یکی از بزرگترین سرمایه‌گذاران سازمانی بیت کوین محسوب می‌شود، به‌خاطر سقوط قیمت‌ها، در ۲۴ ساعت اخیر ۲۵ درصد کاهش یافته است.

بایننس که بزرگترین صرافی ارزهای دیجیتال جهان است دیروز به‌دلیل نقص فنی، موقتاً و برای ساعاتی برداشت‌های بیت کوین را متوقف کرد. صرافی کریپتو دات کام (Crypto.com) و پلتفرم وام‌دهی بلاک‌فای (BlockFi) نیز اعلام کردند که قصد دارند به‌زودی دست به تعدیل بخش قابل‌توجهی از کارمندان خود بزنند. در کنار تمام این اتفاقات نگران‌کننده، قیمت استیبل کوین الگوریتمی شبکه ترون، یعنی «USDD» هم در مقطعی تا ۰.۹۱ دلار سقوط کرد.

ادوارد مویا (Edward Moya)، تحلیلگر ارشد کارگزاری اواندا (Oanda)،‌ با بیان اینکه «احساسات حاکم بر بازار ارزهای دیجیتال در حال حاضر وضعیت بسیار بدی دارد»، گفته است:

بیت کوین اکنون در تلاش برای یافتن یک حمایت و تثبیت قیمت خود است؛ اما اگر نوسانات بازار در ادامه به سقوط قیمت به زیر ۲۰٬۰۰۰ دلار منجر شود، وضعیت از این هم وخیم‌تر خواهد شد.

این ریزش گسترده در بازار ارزهای دیجیتال در حالی اتفاق افتاده است که سرمایه‌گذاران بازارهای مالی سنتی نیز به‌شدت تحت‌فشار سقوط قیمت‌ها قرار گرفته‌اند. برای مثال، شاخص بورسی «S&P500» با ۴ درصد سقوط در ۲۴ ساعت گذشته، اکنون به پایین‌ترین سطح خود در یک سال گذشته رسیده است. محرک اصلی این ریزش اما، ترس دوباره سرمایه‌گذاران از این مسئله است که بانک مرکزی آمریکا چاره‌ای جز شدید‌ترکردن سیاست‌های پولی انقباضی به‌منظور مقابله با تورم افسارگسیخته در این کشور ندارد؛ تورمی که اکنون به بالاترین سطح خود در چهار دهه گذشته رسیده است.

بانک مرکزی آمریکا امروز و فردا جلسه‌ای در رابطه با سیاست‌های پولی این کشور برگزار خواهد کرد که نتیجه آن فردا و در جریان یک کنفرانس خبری اعلام خواهد شد. طبیعتاً خروجی این جلسه می‌تواند در شرایط حساس فعلی، بر بازار ارزهای تأثیر بگذارد.

بی بیت

1401/03/24

دیدگاه کاربران

(0 دیدگاه)

ارسال دیدگاه